Varför kan jag inte hålla tätt? - lights by TENA

Varför kan jag inte hålla tätt?



Topp 5 fysiska aktiviteter där kvinnor har drabbats av urinläckage

 

Topp 5 aktiviteter där kvinnor har drabbats av urinläckage

Det är viktigt att du inte glömmer bort att många kvinnor, de allra flesta faktiskt, känner att det kan vara svårt att hålla tätt under någon period i sitt liv. Så det du är med om - det händer tusentals andra kvinnor.

Även om små urinläckage är något som kvinnor i alla åldrar råkar ut för, så är det vanligaste att det kommer i samband med graviditet och med åldern. Anledningen är en trött bäckenbotten som har svårt att hålla emot när du tränar, nyser, hostar eller skrattar. Det är ofta bara ett par droppar det handlar om.

Här är några exempel på när det kan vara svårt att hålla tätt, och en förklaring till vad som händer i kroppen.

Under och efter klimakteriet

Svårt att hålla tätt kan kvinnor i alla åldrar ha, men risken att problemen kan dyka upp blir större med åldern och det är vanligt att man, när man når klimakteriet får lite besvär! 

Det finns två typer av inkontinens som är vanligare i klimakteriet och framåt. Den vanligaste är när man anstränger sig; motionerar, nyser eller hostar – då det ofta kan komma några droppar utan att man ens känner sig kissnödig. 

Det finns också något som heter trängningsinkontinens, eller överaktiv blåsa och den är vanligare ju högre upp i åldrarna man kommer. Då kan kissnödigheten komma som en överraskning och man har svårt att hinna till en toalett i tid. Det är då också vanligare att det kommer lite mer urin.  

Det finns olika anledningar till varför man inte kan hålla tätt. Det kan vara så att pga av stigande ålder så har mängden östrogen minskat och då kan slemhinnorna blivit lite mottagligare för urinvägsinfektioner vilket kan göra att man får svårare att hålla tätt. Det kan också finnas medicinska förklaringar till varför man kissar på sig, eller neurologiska sjukdomar. 

Oavsett varför det är svårt att hålla tätt så finns det olika sätt att minska besvären eller kanske tom bli av med besvären ! Både blåsträning men framförallt bäckenbottenträning  är viktigt för att återta kontrollen. Idag är det vanligt att träna. Men, man glömmer ofta bort sina bäckenbottenmuskler (se våra träningsfilmer här).

Blir besvären ett hinder i din vardag så kan det vara bra att söka vård för att få hjälp! Känner du oro över att du ska råka ut för läckage så kan det kanske vara tryggt att använda ett lights by TENA trosskydd- som är speciellt utvecklat för att hantera större mängder vätska än vanliga trosskydd, men som är precis lika tunna och följsamma 

För att få reda på vilket skydd som passar dig - kika på våra produkter

Under och efter graviditet

De fysiska och hormonella förändringarna som kroppen genomgår vid en graviditet och förlossning ökar risken för oväntat läckage. Och, som du kanske redan har märkt, det är framförallt när man nyser, hostar, skrattar eller till och med tränar som det lätt händer.

Under en graviditet så är urinblåsan ganska pressad. Livmodern trycker på och det finns helt enkelt inte utrymme för att samla så mycket kiss i blåsan. Din kropp producerar också progesteron, vilket är ett muskelavslappnande hormon, som gör dina muskler i bäckenbotten lite svagare. Bäckenbottens muskulatur får alltså svårare att stoppa flödet vilket gör att det är ganska vanligt att det kommer några droppar om du inte är beredd.

Så det är ju knappast någon överraskning att små urinläckage är vanligt under graviditeten?!

Under de första veckorna efter förlossningen så springer man på toaletten mycket oftare än vad man brukar. Kroppen behöver göra sig av med all vätska som den samlat på sig under graviditeten. Musklerna i din bäckenbotten är uttöjda och eftersom vi inte är mer än människor så tar det ett tag innan de är tillbaka i samma läge som de var innan graviditeten.

Det kanske känns lite jobbigt, till och med genant, när det händer – och det här är något du bör prata med din barnmorska om på återbesöket efter förlossningen. För det ska inte behöva påverka ditt liv. Med rätt skydd så kan du känna dig förberedd på det oväntade och med hjälp av Karins knipövningar så kan du hjälpa dig själv att få tillbaka kontrollen efter graviditet och förlossning.

För att lära dig träna bäckenbotten, gå till Träna underlivet >>

När du tränar

Att du tränar är något du ska vara stolt över, det håller både kroppen och sinnet friskt. Men med träningen kan det komma en oväntad droppe eller två, framförallt de första gångerna när du ökar aktiviteten.

När ansträngningen ökar i början av ett nytt träningsschema kan den göra att man, även om man inte haft några problem innan, läcker vid träning. Det beror helt enkelt på det ökade trycket på blåsan som blir när du tillexempel springer eller ger crosstrainern en omgång.

Men låt inte det stoppa dig och dina goda intentioner. Sluta inte träna! Se istället till att du har ett bra skydd som fångar upp dropparna. Lights by TENA Long Liner till exempel, då det extra långa trosskyddet är bra när man rör på sig. Och se till att lägga till ett par övningar till din träningsrutin: knipövningarna! Gör du dem så stärker du musklerna i bäckenbotten och de där musklerna är de som förhindrar läckage i framtida träning.

Det är också mycket viktigt att du dricker ordentligt när du tränar – kroppen måste få i sig extra vatten för att balansera upp vätskan du förlorar när du bränner kalorier.

För att få ordning på knipövningarna, gå till Träna Underlivet >>

Före eller efter mens

En uppbokad vardag, höga krav och mycket att göra påverkar mer än dina stressnivåer. Det kan också påverka din menscykel, hormoner och till och med hur din kropp fungerar.

Som du ju vet så förändras hormonnivåerna i kroppen under menscykelns gång. Vid ägglossningen har du mest östrogen, medan den nivån är som lägst strax innan, under och efter mens. Precis efter ägglossningen så stiger istället mängden progesteron, ett hormon som bland annat gör så att musklerna slappnar av. 

Att man har lite svårt att hålla tätt kan komma på olika ställen i varje kvinnas menscykel. Men läckage som är kopplat till träning eller hosta, nysningar eller gapskratt är lite vanligare efter ägglossningen och når sin topp cirka en vecka innan mensen börjar. Detta har förklarats av att man då har ökad mängd progesteron i kroppen.

Som tur är behöver du inte oroa dig, eftersom lights by TENA är både tunna och diskreta och hjälper dig hålla dig torr och fräsch och samtidigt hålla borta oron över oväntat läckage.
Men du läser ju detta för att ta reda på vad du kan göra åt det hela, eller hur?! Få till vanan att göra dina knipövningar varje dag för att hålla bäckenbotten stark. Försök att minska intaget av koffein, bubblig dryck och alkohol – de kan nämligen göra besvären lite svårare att få bukt med.

Känner du dig fortfarande osäker? Skriv en dagbok och se ifall du kan hitta något mönster för när olyckan är framme. Det kanske kan hjälpa dig att se varför det händer, eller åtminstone ge dig en liten föraning om när det kan komma.

För att lära dig allt om knipövningar, gå till Träna Underlivet >>

När du skrattar, nyser, hostar eller hoppar

Det är inte kul när du känner att du inte kan skratta ohämmat åt dina barns upptåg och dina vänners skämt eller hosta och nysa utan att vara rädd för att det ska bli blött i trosorna. Och glöm bort det där med att hoppa eller sprinta till bussen..!

Det är inte alls ovanligt för kvinnor att när det väl börjat komma lite droppar, så känner man att det händer oftare och oftare. När man skrattar åt något, eller försöker kväva en nysning, eller hoppar upp och ner för den delen. Men bara för att det har börjat hända ska du inte försöka undvika allt det här. Och – man kan ju inte sluta skratta. Vad vore livet då?

Anledningen till att det blir svårt att hålla tätt vid just de här tillfällena är att det blir ett snabbt tryck på urinblåsan eftersom dina magmuskler drar ihop sig när du nyser, hostar, skrattar eller hoppar. Det ger ett tryck över bålen och i sin tur på blåsan och din bäckenbottenmuskulatur. 

Du märker kanske att det händer mer sällan när du nyser lite hela tiden, som vid pollenallergi eller en vanlig förkylning. Det beror på att din kropp har anpassat sig och är förberedd på nysningarna – istället för att de överrumplar dig.

Precis som när det gäller de andra orsakerna till oväntat läckage, så är det lätt att göra något åt det här – börja göra knipövningar och träna din bäckenbotten starkare. Du kan också ha ett par tunna lights by TENA i väskan, så du kan känna dig trygg att du har dem med dig om du skulle behöva dem.

För att få reda på hur knipövningar görs, gå till Träna Underlivet >>